A weben bármennyire is alaposan és átgondoltam írjuk meg a tartalmainkat a felhasználók az esetek nagy százalékában nem olvassák el azt. Egyszerűen csak letapogatják vagy máshogy kifejezve szkennelik a tartalmat.
Az F-shape scanning vagy magyarul F alakú olvasás fogalma 2006-ban került definiálásra a Nielsen Norman Group által. Ennek lényege, hogy a látogató a weboldalon az alábbi utat járja be a tekintetével:
Először az oldal tetején vízszintesen halad balról jobbra, végig nézve általában a logót a navigációt és a címsort.
Ezt követően kicsit lentebb görget és újra beleolvas az adott sávban lévő tartalomba.
Végül tovább görget és e közben végig a weboldal bal oldalán tartja a tekintetét, kutatva a számára hasznos és érdekes címszavak, vizuális elemek után.
A felhasználók ilyen módon történő viselkedésére szemkövető vizsgálatokkal derült fény és az elnevezés a vizsgálatok által kirajzolt mintázatból ered. Ahogyan azt a lenti képből is megfigyelhetjük, valóban egy F betűt rajzol ki a felhasználó szemének mozgása.
2006 óta azonban sokat változtak a szokások és bár a letapogatás maradt, az F alakú olvasás nem minden esetben érvényesül. Azóta e mellett a viselkedés mellett további 3 különböző viselkedésformát tudunk elkülöníteni.
1. „spotted pattern” vagy foltos mintázat
Az ilyen mintázat esetében általában egy-egy szó vagy kifejezés fogja meg a látogató figyelmét és a tekintetével erre öszpontosít. Az ilyen típusú viselkedésnek két oka lehet:
az egyik, hogy az adott szó vagy kifejezés vizuálisan kiemelkedik a tartalomból. Például tipikusan ilyenek a linkek linkek és a vastagon szedett szöveg részek.
a másik ok, hogy a felhasználó ezt a szót vagy ezt az információt keresi a tekintetével és amikor megtalálja, akkor kezd érdekessé válni a környező tartalom.
2. layer cake pattern vagy rétegzett torta alakzat
A rétegzett torta mintázatot kirajzoló letapogatás valójában a leghatékonyabb módja a tartalom gyors szkennelésének. Ennek a viselkedésnek a lényege, hogy a felhasználó leginkább a címsorokat keresi a tekintetével és, ha azokban megtalálja az őt érdeklő információkat, akkor az adott bekezdést elolvassa.
Ezt követően tovább halad és ha újabb címsort talál, ami érdekes lehet a számára, akkor azt a bekezdést is elolvassa. Ezzel a viselkedéssel rajzolódik ki a torta jelleg, vagyis van egy blokk amit elolvas majd egy kis űr majd még egy blokk és ez így ismétlődik.
3. Commitment pattern
A commitment pattern azt jelenti, amikor az olvasó nagyon elkötelezett és tulajdonképpen a szavak nagy részét végig olvassa. Tehát már nem szkennelésről, hanem a hagyományos olvasásról kell, hogy beszéljünk az esetükben. Ilyenkor a felhasználó nagy érdeklődést mutat az adott téma iránt és szükséges, hogy a lehető legtöbb információhoz hozzájusson. Ez figyelhető meg például akkor, amikor valaki tanul vagy ha valamilyen folyamaton szeretne végig haladni és ennek lépéseiről tájékozódik.
Ez utóbbi azonban ritka és valóban szükséges hozzá, hogy a felhasználó motivált legyen a tartalom elolvasásában.
Amit mi tehetünk értük az az, hogy segítjük a felhasználóinkat, hogy könnyen és gyorsan hozzájussanak az őket érdeklő információkhoz.
Hogy ezt hogyan tehetjük meg?
Használjunk tömör és lényegre törő címsorokat, használjunk kiemeléseket, tagoljuk a tartalmunkat és ezáltal biztosítsuk a felhasználó számára a jó szkennelhetőséget.
Emellett pedig fontos, hogy jól alkalmazzuk a vizuális hierarchiát.
2019-ben kezdtem el foglalkozni a webdesignnal. A tanulási folyamat alatt rájöttem, hogy ez a szakma tökéletesen ötvözni azt amire szükségem van: a kreativitást és a probléma megoldást. Így 2021-ben elindult a vállalkozásom és az inBalance Webdesign.
A minap ebben a Threads bejegyzésemben feltettek a kérdést, hogy mi a legfontosabb “összetevője” a sikeres weboldalaknak. Mi az, amin áll vagy bukik egy weboldal sikeressége? A 45 szavazat közül 51% szerint a tartalom és...
Ha te is vágytál már arra, hogy lekövethesd hogyan is használják a weboldaladat a felhasználók, akkor ezt a megoldást Neked találták ki! Most ugyanis videón nézheted vissza, hogy hogyan boldogulnak - vagy éppen nem...
Ingyenes UX tippek vállalkozásoknak?!
Vágysz arra, hogy vállalkozásod digitális termékei kiemelkedően sikeresek legyenek? Légy egy támogató közösség tagja és ismerd meg a UX/UI designban rejlő végtelen lehetőségeket!