UX egyszerűen a Lean UX Canvas segítségével
A Lean UX Canvas egy egyszerű, de hatékony eszköz azon vállalatok számára, akik újak a UX területén és bizonytalanok, hogy hogyan és hol is kellene kezdeni a UX folyamatokat. A Lean UX Canvas Jeff...
A weben bármennyire is alaposan és átgondoltam írjuk meg a tartalmainkat a felhasználók az esetek nagy százalékában nem olvassák el azt. Egyszerűen csak letapogatják vagy máshogy kifejezve szkennelik a tartalmat.
Az F-shape scanning vagy magyarul F alakú olvasás fogalma 2006-ban került definiálásra a Nielsen Norman Group által. Ennek lényege, hogy a látogató a weboldalon az alábbi utat járja be a tekintetével:
A felhasználók ilyen módon történő viselkedésére szemkövető vizsgálatokkal derült fény és az elnevezés a vizsgálatok által kirajzolt mintázatból ered. Ahogyan azt a lenti képből is megfigyelhetjük, valóban egy F betűt rajzol ki a felhasználó szemének mozgása.
forrás: Nielsen Norman Group
2006 óta azonban sokat változtak a szokások és bár a letapogatás maradt, az F alakú olvasás nem minden esetben érvényesül. Azóta e mellett a viselkedés mellett további 3 különböző viselkedésformát tudunk elkülöníteni.
Az ilyen mintázat esetében általában egy-egy szó vagy kifejezés fogja meg a látogató figyelmét és a tekintetével erre öszpontosít. Az ilyen típusú viselkedésnek két oka lehet:
forrás: Nielsen Norman Group
A rétegzett torta mintázatot kirajzoló letapogatás valójában a leghatékonyabb módja a tartalom gyors szkennelésének. Ennek a viselkedésnek a lényege, hogy a felhasználó leginkább a címsorokat keresi a tekintetével és, ha azokban megtalálja az őt érdeklő információkat, akkor az adott bekezdést elolvassa.
Ezt követően tovább halad és ha újabb címsort talál, ami érdekes lehet a számára, akkor azt a bekezdést is elolvassa. Ezzel a viselkedéssel rajzolódik ki a torta jelleg, vagyis van egy blokk amit elolvas majd egy kis űr majd még egy blokk és ez így ismétlődik.
A commitment pattern azt jelenti, amikor az olvasó nagyon elkötelezett és tulajdonképpen a szavak nagy részét végig olvassa. Tehát már nem szkennelésről, hanem a hagyományos olvasásról kell, hogy beszéljünk az esetükben. Ilyenkor a felhasználó nagy érdeklődést mutat az adott téma iránt és szükséges, hogy a lehető legtöbb információhoz hozzájusson. Ez figyelhető meg például akkor, amikor valaki tanul vagy ha valamilyen folyamaton szeretne végig haladni és ennek lépéseiről tájékozódik.
Ez utóbbi azonban ritka és valóban szükséges hozzá, hogy a felhasználó motivált legyen a tartalom elolvasásában.
Amit mi tehetünk értük az az, hogy segítjük a felhasználóinkat, hogy könnyen és gyorsan hozzájussanak az őket érdeklő információkhoz.
A vizuális hierarchiáról ebben a bejegyzésemben olvashatsz.
Ha pedig valakit érdekelne a tanulmány, akkor itt olvashatja el: https://www.nngroup.com/articles/text-scanning-patterns-eyetracking/
A Lean UX Canvas egy egyszerű, de hatékony eszköz azon vállalatok számára, akik újak a UX területén és bizonytalanok, hogy hogyan és hol is kellene kezdeni a UX folyamatokat. A Lean UX Canvas Jeff...
Ha már közelítünk az év utolsó szakaszához, akkor éppen aktuális, hogy vessünk egy pillantást a jövő évi design trendekre. 😉 A mostani bejegyzésben 3 olyan trendet gyűjtöttem össze, ami szerintem új vagy izgalmas az...
©2023 - Viandt-Oláh Evelyn EV - inBalance Webdesign - Minden jog fenntartva!