Miért olyan fontos a jól összeállított brief?

A brief egy olyan dokumentum, ami tartalmazza a projektet érintő információkat, legyen szó weboldal vagy logó – és arculattervezésről.

Miért van rá szükség?

Egyrészt már az összeállítása is hasznos, hiszen olyan fontos kérdések kerülnek előtérbe, mint a projekt célja, a célközönség vagy a témából adódó egyedi igények és funkciók.

Ezek megválaszolása során – általában online meeting keretein belül – már elindul az ügyfél és a webdesigner közötti információ áramlás. Ideális esetben a megbeszélés végére minden kérdéskör esetében már a megvalósítható, felhasználói oldalról is előnyös, a megfogalmazott célt támogató igények kerülnek feljegyzésre. Mindezt persze az olyan alapvető információk mellett, mint a stílussal és színvilággal kapcsolatos igények.

A brief elkészítése a megrendelő oldaláról is előnyös

A brief két módon készülhet el: online meetingen elhangzottak alapján vagy egy kérdőív kitöltésével. Bármelyikről is legyen szó, az ügyfélt valamilyen módon arra sarkallja, hogy átgondolja az elképzeléseit majd ezt a lehető legjobban megfogalmazza. Ekkor nem csak az derülhet ki, hogy mik az igényei, de az is, hogy miben bizonytalan és miben van szüksége a webdesigner javaslataira, tanácsaira.

Tipikusan ilyen kérdéskör, hogy:

  • egy vagy több oldalas legyen a weboldal;
  • mit tartalmazzon a kezdőlap;
  • hogyan és hol vásároljon tárhelyet és domaint az ügyfél;
  • szükséges e valamilyen ingyenes vagy fizetős bővítmény a kért funkciókhoz;
  • hogyan állítsa össze a képi és szöveges tartalmakat a megrendelő;

A brief haszna a projekt során

A jól megírt brief egyértelműen mankóként szolgál, hiszen, ha a webdesigner el is bizonytalanodna egy-egy kérdésben, a brief újbóli elolvasásával akár pontot is tehet az aktuális probléma végére. Irányt mutat a megrendelő elképzeléseit illetően és pontosan lefedi a funkcionális és megjelenéssel kapcsolatos igényeket.

Fontos: Legyen bármilyen jó is a brief, nem váltja ki a projekt során történő folyamatos kommunikációt az ügyfél és a webdesigner között!

Mik az alapvető kérdések logó- és arculattervezés esetében?

Egy logó megtervezése teljesen más kérdéseket vet fel, mint egy weboldal elkészítése. Egyrészről, ebben az esetben is kiemelten fontos a célközönség és az, hogy mit akarunk kifejezni kommunikálni a logóval. Másrészt kicsit nagyobb hangsúly kerül a stílusra, a logóban megjelenő grafikai és szöveges elemekre.

  • Kell e egyáltalán grafikai elem, vagy csak a tipográfiával fejezzük ki a mondanivalónkat?
  • Milyen stílusú legyen a logó?
  • Mik azok a formák, amik megjelenjenek benne és azok milyen jelentést hordoznak magunkban?
  • Milyen színeket alkalmazzunk és melyeket kerüljük el?
  • Mitől egyedi a vállalkozás?

Egy weboldal esetében – bár nagyon fontos a design is – nagyobb hangsúlyt kapnak a miértek

Természetesen a megjelenés sem elhanyagolható, sőt! Azonban, ha maga az alap, amire építkezünk használhatatlan, akkor a legszebb grafikával se fogunk sokra menni. Ezért nagyon fontos, hogy tisztázzuk:

  • mi a célja a weboldalnak? (ügyfélszerzés, feliratkozók gyűjtése, a szolgáltatásaink népszerűsítése)
  • kiket célzunk a weboldallal? Kik a potenciális ügyfelek vagy vásárlók?
  • hogyan állítsuk össze a tartalmat úgy, hogy az hasznos legyen a látogató számára?
  • saját vagy stock fotókkal szeretnénk dolgozni?
  • szükség van plusz funkcióra az alapok (feliratkozás, űrlapok, hírlevél) mellett?
  • Kik a versenytársak?

És még sorolhatnám. 😊

ÖSSZEFOGLALVA

A brief egy olyan dokumentum, ami magába foglalja azokat az elengedhetelenül fontos információkat, amiknek köszönhetően az elkészült logó vagy weboldal egyrészt megfelel az ügyfél igényeinek, másrészt a vállalkozás céljainak elérését támogatja.

HOGYAN LEGYÉL TE IS FELKÉSZÜLT?

Ha szeretnél te is felkészülni a saját weboldaladdal kapcsolatos teendőkre, akkor töltsd le az INGYENES ebookomat, amiben többek között kitérek arra is, hogy milyen költségek merülhetnek fel egy projekt során.

Szükséged van weboldalra vagy logóra?

Korábbi munkáim