Miért “mobile first”?

A “mobile first” szemléletmód pontosan azt jelenti, amit sejtet. Először a legkisebb képernyőre készül el a terv és ezt követően kerül összeállításra a tablet, majd a desktop nézet. Ez egy nagyon hatékony módszer arra, hogy a weboldal tökéletesen reszponzív legyen és telefonon is hibátlanul megjelenjen a tartalom.

A telefonos megjelenés megtervezése talán a legnehezebb feladat, hiszen nem járhat információ vesztéssel és természetesen nem adhatjuk fel a funkciókat sem, miközben a rendelkezése álló képernyőméret az asztali nézetről 375px x 667px-re csökken. Ezért a mobile first szemlélet azt támogatja, hogy a legnehezebb feladattal kezdődjön a tervezés és csak ezt követően építsük fel a többi nézetet.

Valamint az is fontos megemlíteni, hogy fordított esetben, amikor egy webdesigner megalkot egy látványos asztali nézetet, akkor ahogy halad a mobil nézet felé az élményt tulajdonképpen fokozatosan „le kell vágnia”. Ez persze nem minden esetben van így, de annyiban igaz, hogy asztali nézetre lehet olyan elemeket tervezni, amelyek telefonon már használhatatlanok. Éppen ezért bármilyen módszerrel kerül megtervezésre egy weboldal, soha nem feledkezhetünk meg a telefonos felhasználókról!

Először a tartalom!

Amikor telefonra készítjük el elsőként a drótvázat a tartalom és a felhasználó kerül leginkább fókuszba, hiszen a tartalom adja a szívét az egész weboldalnak és ez az, amit a látogatók valójában keresnek. Ha erre fókuszálunk, akkor a kialakított elrendezésnél adni fogják magukat a töréspontok tehát az, hogy hol kell tablet, majd asztali nézetre váltani, mindezt úgy, hogy végül mind asztali mind mobil nézetben ugyan az a tartalom jelenik meg, ugyan azokkal a lehetőségekkel és funkciókkal.

De miért is olyan fontos a mobil nézet?

A mai világban a statisztikák szerint körülbelül a felhasználók 70%-a már telefonról internetezik, tehát a te weboldaladat is jó eséllyel nagy százalékban mobil nézetben fogják használni. Azért, hogy ezt alátámasszam és szemléltessem, megmutatom a saját statisztikámat, ami még az alig 2 hete útjára bocsájtott weboldalam látogatóiról árulkodik:
Mobile first statisztika

Ahogy azt a diagram is mutatja a felhasználók 67.7%-a telefonról érkezett a weboldalamra, ami azt jelenti, hogy csak minden 3. látogató érkezik asztali gépről vagy laptopról. Ez pedig tökéletesen szemlélteti, hogy miért nem hagyhatjuk figyelmen kívül a telefonos nézet megtervezését.

Ugyanakkor a tablet nézet is magáért beszél. Összességében nem meglepő, mert ha csak a körülöttem élők tablet használatát nézem, akkor ezeket az eszközöket sokszor inkább különböző rajzoló, tervező programok miatt használják és ha valamit az interneten szeretnének megkeresni, akkor hamarabb nyúlnak a telefonhoz vagy a laptophoz. De minden weboldal esetében lesznek kisebb-nagyobb eltérések a statisztikában, hiszen azt, hogy milyen eszközről érkeznek a felhasználóid nagyban befolyásolja az is, hogy mivel kapcsolatos a weboldalad.
Összegezve tehát a mobile first szemléletmód azt hivatott támogatni, hogy a telefonos megjelenésnél a tartalom és a felhasználó kerüljön fókuszba, miközben a weboldal ugyan olyan élményt biztosít, mint asztali nézetről.

Tehát, amikor megbízol egy webdesignert, hogy készítse el a weboldaladat érdemes azt is tisztázni, hogy a szolgáltatás tartalmazza-e a reszponzivitás megtervezését is, vagy csak a végén a fejlesztésnél kerül kialakításra úgy, ahogy éppen sikerült?

Ha érdekel, hogyan készítek el egy weboldalt és milyen lépéseken megyünk keresztül, akkor olvasd el ezt a bejegyzésemet, a weboldal készítési folyamatomról.

Szükséged van weboldalra vagy logóra?

Korábbi munkáim