Felhasználói élmény a weboldalon - inBalance Webdesign

Felhasználói élmény a weboldalon

Sokat emlegetem a UX-et (User Experience) vagy "felhasználói élmény"-t, de még sosem fejtettem ki, ténylegesen, hogy valójában mi is ez és miért olyan fontos.

Röviden a felhasználói élmény meghatározza, hogy a felhasználók mit tapasztalnak, milyen benyomást kelt bennük a weboldal használata.

A jó felhasználói élmény azt jelenti, hogy a weboldal használata egyszerű és kényelmes, tehát nem kényszeríti a felhasználót felesleges lépésekre vagy bonyolult folyamatok elvégzésére, hanem a leglogikusabb és legrövidebb úton juthat a számára szükséges információhoz.

Mivel tehetünk azért, hogy jó élményt nyújtson a weboldalunk?

Gondoljunk a mobilról netezőkre!

Bár már elcsépelt mondat designeri körökben, de még mindig sokan legyintenek a témára. Most azonban megjegyezném, hogy 60-70% között mozog a mobil eszközről érkezők száma egy weboldal esetében. Tehát jelentős részben a weboldaladat mobil felbontásban látják. Ha eddig elhanyagoltad ezt a nézetet, akkor ideje rendbe szedni, mert lehet szuper asztali nézeted, de a látogatóid 70% utálni fogja a weboldaladat mert kezelhetetlen vagy átláthatatlan mobil nézetben.

Mire gondolok? Például:

  • Legyen normális lenyitható menü – legyen átlátható a navigáció
  • Legyen továbbra is látható a logó - de azért ízlésesen
  • Véletlenül se tüntessünk el információkat mobil nézetben! Ami asztali nézetben látszik szöveges tartalom, annak mobil nézetben is látszódnia kell.
  • A hajtás feletti rész vagy Hero header – amit görgetés előtt lát az ember a weboldalból – mobil nézetben is fontos szerepet tölt be. Dolgozzuk ki ezt a részt mobilon is ugyan olyan odafigyeléssel, mint asztali nézetben!

Bővebben a mobil first szemléletről itt ebben a bejegyzésemben olvashattok: Miért mobil first?

Mobil használat

Optimalizáljuk a weboldal betöltési sebességét

Ha a weboldalon lassan tölt be, akkor annak a hátterében több dolog is állhat. Ezek közül néhány a teljesség igénye nélkül:

  • elavult CMS rendszer (frissítésre szorul a WordPress);
  • túlzott animáció használat;
  • túl sok widget (vizuális szerkesztőknél jelent sokszor problémát);
  • túl nagy méretű és felbontású képek használata;

Azzal kapcsolatosan, hogy a képek esetében mi a teendő ebben a bejegyzésemben találsz segítséget: Képoptimalizálás

Azt pedig, hogy jelenleg hogyan is áll a weboldalad betöltési sebessége az alábbi oldalon tudod ellenőrizni: Google PageSpeed Test

(Kattints a fenti linkre, majd írd be a weboldalad címét. Ezt követően nyomj az elemzésre.)

Az elemzés lefutását követően hasznos információkat fogsz arra vonatkozóan látni, hogy hol és miként lehet javítani a weboldalad sebességén. Amit laikusként is érdemes nézni, hogy javasolja e a képek optimalizálását. Amennyiben igen, úgy érdemes átnézned a képeid méretét és valóban optimalizálnod. Előfordulhat, hogy egyetlen bent felejtettett 1Mb -os kép is lerontja az eredményeidet.

Példaként az optimalizálásra és a sebesség javítására hozom a saját tapasztalataimat a Facebook Chatmodullal kapcsolatban.

Facebook Chat és Evelyn története

2020 áprilisában indítottam útnak a weboldalamat és akkor úgy gondoltam, hogy remek lehetőség egyből bekötni a Facebook Chat ablakot. Azóta sok hónap telt el és éppen itt az ideje összefoglalnom, hogy mik a tapasztalatok.

Először is – ami engem egyébként nagyon is meglepett – az ezen keresztül érkező üzenetek száma a nullához közelít. Tehát, ami eredetileg nagyon hasznosnak és praktikusnak tűnt, az valójában haszontalan.

A második dolog, hogy a PageSpeed Insights folyamatosan hisztizett a script kód miatt. Utólag megjegyzem, hogy elég jogosan..

Ha észrevetted a cikk olvasása közben, akkor már nem ugrik fel a Facebook Chat ikon mert eltávolítottam. Ha nem használta senki, akkor felesleges erőltetni, valamint nyomós érv volt az is, hogy milyen eredményeket ért el az oldalam a Google skáláján az alkalmazása mellett és után…

Facebook Chat-tel:

Optimalizálás

Facebook Chat nélkül:

Chat_nelkul_Asztalil

Látható, hogy közel 20 pontos javulás volt elérhető egyedül ennek a funkciónak – ráadásul haszontalan funkciónak – a kikötésével... Érdemes tehát meggondolni, hogy valóban szükséges-e minden, amivel telepakoljuk a weboldalt. Természetesen - mint ahogyan ez is - csak akkor derül ki, ha figyelemmel kísérjük a látogatók tevékenységét és okulunk belőle. :) 

Legyen logikus a weboldalad struktúrája

Fontos, hogy ne csak számodra legyen egyértelmű, hogy mi-hol található a weboldalon, hanem a felhasználóknak is. Tedd lehetővé, hogy mindent könnyen és gyorsan megtaláljanak és elérjenek.

Ha blogolsz és már 10-15 posztnál többel rendelkezel érdemes keresőt, címkefelhőt vagy a főbb kategóriákat elhelyezni, hogy segítsd a konkrét témájú cikkek kiszűrését.

Ugyanilyen fontos, hogy a kapcsolati oldalt például ne a szolgáltatások almenüpontjaként találjuk meg, vagy hogy a gombok és a linkek egyértelműen utaljanak arra, hogy hova is fog a felhasználó eljutni, ha rákattint.

Apróságoknak tűnnek, de mégis az ördög bizony ezekben a részletekben rejlik. Az ilyen apró bosszantó dolgokból sajnos egy is bőven elegendő, hogy a felhasználó értéktelennek minősítse a weboldalt és elhagyja.

Valamint, ha már struktúra, akkor érdemes a navigációs menünket is rendbe szedni. Legyen átlátható és könnyen kezelhető. Vannak esetek, amikor tengernyi almenüpont van, de ezek elrendezésére is léteznek nagyszerű megoldások.

Ingyenes UX tippek vállalkozásoknak?!

Vágysz arra, hogy vállalkozásod digitális termékei kiemelkedően sikeresek legyenek? Légy egy támogató közösség tagja és ismerd meg a UX/UI designban rejlő végtelen lehetőségeket!

©2023 - Viandt-Oláh Evelyn EV - inBalance Webdesign - Minden jog fenntartva!