Mik a leggyakoribb hibák egy felhasználói interjú során? Az alábbiakban összegyűjtöttem nektek a 7 leggyakoribb hibát és azt, hogy, hogyan kerülhetitek el őket.
I. Több kérdést teszel fel egyszerre.
Ha több kérdés hangzik el egyszerre egy felhasználói interjú során, az nyomást gyakorolhat a részvevőre valamint zavarba hozhatja, hogy egyes kérdéseket vagy annak részleteit elfelejtette. Tehát, ha teheted kerüld az összetett kérdéseket! Legyen több egyszerű, de nyitott kérdés, amire válaszul a résztvevő nyugodtan kifejtheti a gondolatait. Nyitott kérdés alatt azokat a kérdéseket értjük, amelyekre nem "igen" vagy "nem" válasz adható, hanem az interjú alany kifejtheti a véleményét. Tehát ne azt kérdezzük meg, tetszett-e neki az az adott funkció, hanem azt, hogy "Mit éreztél vagy gondoltál a funkció használata közben?" Így sokkal értékesebb információkhoz juthatunk hozzá.
II. Megállás nélkül teszed fel a kérdéseket
Ne csak ledaráld a kérdéseket, hanem folytass valódi beszélgetést az alannyal. Egy-egy kérdés között mesélj el egy kapcsolódó történetet. Ezzel ellazítod az interjúalanyt és nagyobb eséllyel fogja ő is elmesélni az ő történetét egy-egy kérdés megválaszolása során.
III. Nem teszel fel utólagos kérdéseket
Ha a felhasználói interjú során egy adott kérdésre válaszul nem érkezik megfelelő információ, akkor bátran tegyél fel további kérdéseket. Például, ha arra a kérdésre, hogy "Milyen volt a legutóbbi nyaralásod?" azt a választ kapod, hogy "Kellemes", akkor ne add fel! Bátran kérdezz rá konkrétabban. Például: "Mitől érezted kellemesnek?"
IV. Emlékezz: Nem te vagy a felhasználó!
Van, hogy az interjúalany ugyan azt csinálná/tenné, mint te, ezért úgy érzed ismered a motivációját. Bármennyire is egyezik a nézőpontod az adott személlyel ne hagyd, hogy ez befolyásoljon! Tegyél fel arra vonatkozó kérdéseket is, hogy mit miért csinált. Ne vedd alapul a saját gondolataidat és motivációdat.
V. Megmondani, hogy helyes-e a válasz
Kerüld el, hogy a résztvevő jelenlétében értékeld a kérdésekre kapott válaszokat. Ha megkérdezi, hogy helyesen adta e meg a választ, emlékeztesd, hogy nincsen jó vagy rossz válasz, hiszen minden válasz ugyan olyan mértékben támogatja a kutatást.
VI. Megoldás tartalmú kérdéseket használsz
A kérdéseid ne tartalmazzanak megoldási javaslatokat (például: "Az értesítések megkönnyítenék számodra a folyamatot?) Az ilyen jellegű kérdések ugyanis torzíthatják a kutatás eredményeit. Helyette megfelelőbb kérdés lehet, hogy:" Mit gondolsz, mi tudná megkönnyíteni számodra a folyamatot? "
VII. Kitöltöd a" kínos" csendet
Ha valamire rövid választ kapsz, nyugodtan jelezd, hogy jegyzetet készítesz és a beállt csendet ekkor ne érezd kínosnak. Ez lehetőséget adhat arra, hogy az alany rendezze a gondolatait és akár további információkat is megosszon veled. Plusz neked is némi pihenést és gondolkodási időt jelent.
A SZERZŐ
Viandt-Oláh Evelyn
2019-ben kezdtem el foglalkozni a webdesignnal. A tanulási folyamat alatt rájöttem, hogy ez a szakma tökéletesen ötvözni azt amire szükségem van: a kreativitást és a probléma megoldást. Így 2021-ben elindult a vállalkozásom és az inBalance Webdesign.
A minap ebben a Threads bejegyzésemben feltettek a kérdést, hogy mi a legfontosabb “összetevője” a sikeres weboldalaknak. Mi az, amin áll vagy bukik egy weboldal sikeressége? A 45 szavazat közül 51% szerint a tartalom és...
Ha te is vágytál már arra, hogy lekövethesd hogyan is használják a weboldaladat a felhasználók, akkor ezt a megoldást Neked találták ki! Most ugyanis videón nézheted vissza, hogy hogyan boldogulnak - vagy éppen nem...
Ingyenes UX tippek vállalkozásoknak?!
Vágysz arra, hogy vállalkozásod digitális termékei kiemelkedően sikeresek legyenek? Légy egy támogató közösség tagja és ismerd meg a UX/UI designban rejlő végtelen lehetőségeket!