Ezért ne üdvözöld a felhasználót a weboldaladon! - inBalance Webdesign

Ezért ne üdvözöld a felhasználót a weboldaladon!

Rohanó világban élünk, ahol nagy többségében az emberek, ha valamilyen információra van szükségük, azt lehetőleg azonnal szeretnék a magukénak tudni. Ennek az igénynek a kielégítését nem segítik elő az olyan weboldalak, ahol a fejlécben (továbbiakban header) a klasszikus „Üdvözöljük a weboldalon” szöveg található és emellett semmi mást nem lehet megtudni.

Éppen ezért én azt ajánlom, hogy NE ÜDVÖZÖLD A LÁTOGATÓDAT.

Sajnos vagy nem sajnos, de nem érdekli a felhasználót, hogy te örülsz neki, hogy itt van. Őt csak az információ érdekli és ha azt nem találja meg, akkor kegyetlenül vissza fog lépni a keresőbe és már tovább is állt.

Ez persze régen másként működött. Akkor kevesebb volt még a jól működő weboldal ezért, inkább a már megnyitott weboldalon maradtak és ott keresgéltek az információ után, amit vagy megtaláltak vagy nem. Ezt az időszakot azonban már bőven magunk mögött hagytuk és már annak is örülünk, ha a látogató „letapogatja” az oldalunkat. Mert, hogy ezt teszi. Nem fogja aprólékosan végig olvasni az információkat, amiket te gondosan megfogalmaztál. Nem véletlen, hogy már komoly tervezési folyamat áll egyre több weboldal mögött.

Mennyi időd van meggyőzni egy látogatót, hogy maradjon?

Egy átlag felhasználó úgy pár másodperc alatt képes eldönteni, hogy számára megéri e maradni vagy sem. Persze ez lehet téves döntés is, mert lehet, hogy valójában a te oldaladon található információkért jött és a te szolgáltatásod lenne a legmegfelelőbb, de ha a weboldalad nem kelti fel egyből az érdeklődését, akkor nincs sok esély a maradásra. Ezért nem kérdés, hogy a header kialakítása kulcsfontosságú!

Ne pazarold ezt a hasznos felületet felesleges dolgok feltüntetésére.

Oké, de mitől lesz jó a header?

Alapvetően attól, hogy a látogató három alap kérdésére választ ad:

  • Hol vagyok?
  • Mit lehet itt csinálni?
  • Hogyan léphetek tovább?

A „Hol vagyok?” kérdést alapvetően a logóval tudjuk a legkönnyebben megválaszolni, illetve, ha aloldalra téved a látogató, akkor a navigációban alkalmazzunk jelölést arra is, hogy melyik aloldalunkon van jelenleg. (Webshopok esetében pedig erősen ajánlott a morzsa menü használata!).

A logót egyébként érdemes az oldal bal oldalán elhelyezni, mert első sorban itt keresik. A középen elhelyezett logó még élhető – megfelelő elrendezéssel persze – de semmi képpen se a jobb oldalon helyezd el. A konvenciók jó dolgok, és ami bevált azon csak akkor érdemes változtatni, ha az új módszer sokkal jobb. A jobb oldalon elhelyezett logó nem ilyen ötlet. : )

A második kérdés kicsit összetettebb ennél, ugyanis, sem a túl sok, sem a túl kevés információ nem jó. Nem szabad mindent információnkat belezsúfolni a headerbe, de egyértelmű, hogy az „Üdvözöljük a weboldalon” sem lesz elég. Ajánlott egy jól eltalált címsort vagy szlogent elhelyezni és ha szükséges, akkor 2-3 sorban még kisebb betűmérettel némi információt csepegtetni.

Ha címsort kifejezőre tudjuk megírni, ami tömören és találóan tartalmazza a lényeget, akkor máris nagy lépést tettünk a felé, hogy a látogatót maradásra bírjuk.

Továbbá, ha éppen van valamilyen akciónk, akkor az arra vonatkozó információkat is érdemes lehet a fejlécben elhelyezni, hogy egyből felkeltsük az érdeklődést. Erre tökéletes példa az istyle.hu jelenlegi fejléce:

Header akcióval

Az utolsó kérdés, kicsit összefügg az előzővel, ugyanis a címsor és a rövid tartalom alatt érdemes egy CTA (Call-To-Action) gombot is elhelyezni, amivel tovább navigálhatnak, például időpont foglalásra, ajánlatkérésre vagy egy tanfolyamra való jelentkezésre. Emellett fontos, hogy a menü is átlátható legyen és a menüpontok is segítsék annak megértésében, hogy milyen információk megismerésére van lehetősége a weboldalon.

Persze most lehetne vitatkozni egy sort a mostanra egyre felkapottabb megoldáson, miszerint már asztali nézetben is hamburger menüt jelenítünk meg. Ez egyrészről praktikus is lehet, hiszen a felhasználók már nagyon jól hozzászoktak a használatához, azonban asztali nézetben - szerintem - még inkább nehezíti a tájékozódásukat.

Mit tehetünk a jó headerért?

Ahhoz, hogy a fent említett három kérdésre tényleg válaszolni tudjunk már a weboldal legfelső szakaszával érdemes az alábbi elemeket elhelyeznünk:

  • Navigáció
  • Logó
  • Social Media és egyéb elérhetőségek
  • Címsor vagy szlogen
  • CTA gomb
  • Keresés
  • Webshopnál például a profil és a kosár ikonja

Összegezve tehát a legfontosabb, hogy már a fejlécben megismerje és megértse a látogató, hogy mivel foglalkozik a weboldal és mit is lehet ott csinálni. Adj értéket számára már a headerben is! Érd el, hogy meg akarja ismerni a többi tartalmadat is.

Ingyenes UX tippek vállalkozásoknak?!

Vágysz arra, hogy vállalkozásod digitális termékei kiemelkedően sikeresek legyenek? Légy egy támogató közösség tagja és ismerd meg a UX/UI designban rejlő végtelen lehetőségeket!

©2023 - Viandt-Oláh Evelyn EV - inBalance Webdesign - Minden jog fenntartva!