UX egyszerűen a Lean UX Canvas segítségével
A Lean UX Canvas egy egyszerű, de hatékony eszköz azon vállalatok számára, akik újak a UX területén és bizonytalanok, hogy hogyan és hol is kellene kezdeni a UX folyamatokat. A Lean UX Canvas Jeff...
Ha ma a „weboldal” szó jelentésén gondolkozunk, akkor mindenkinek egyből egy 2D-s világ ugrik be, ahol oldalakat lehet megnyitni egy szintén 2D-s keresőben első sorban valamilyen okos kütyü segítségével. De ahogy egyre több helyen teret nyer a virtuális valóság (VR) – gondoljunk csak a nem rég bejelentett Metára (https://about.facebook.com/meta/ )- úgy el kell gondolkoznunk azon, hogy vajon mikor kell elkezdeni olyan immerzív weboldalakat fejleszteni melyek megállják a helyüket ebben a virtuális világban?
Hiszen a Mark Zuckerberg által megálmodott „valóságban” már nem lesz helye a mostani fejlesztésű weboldalaknak! E mellé pedig még tegyük hozzá, hogy egy 2019-es felmérés alapján (Forrás) 2025-re várhatóan olyan elterjedt lesz a virtuális valóság, mint az okostelefonok ma. Ami valljuk be hatalmas siker, de egyben roppant ijesztő is!
Először is már most sem szeretnek hosszú szöveges blokkokat olvasni a felhasználók, azonban egy 3D világban ez még inkább felerősödne. Ebben az esetben sokkal inkább vizuális élményt kell majd biztosítani, látványos megoldásokat és olyan tartalmakat, ami a szemünk számára is könnyen befogadható. A hangok és hanghatások - ami a mai weboldalak esetében zavaró, legalábbis számomra abban az esetben, ha ezek kéretlenül és egyből elindulnak a weboldalon – szintén fontos alkatrészeivé válnak majd az immerzív weboldalaknak. Hiszen első sorban majd az érzékszerveinkre fogunk tudni támaszkodni.
Az én elképzeléseim szerint ezeken a weboldalakon nem lesz szükséges bármit is billentyűzeten pötyögni. Egyszerűen beszélnünk és kommunikálnunk kell majd a weboldallal. Tehát keresni hangutasítás alapján tudunk majd nem pedig egy szó begépelésével.
Valamint a dokumentumokat, vagy a rólunk oldal tartalmát már majd sokkal jobban el tudom képzelni, mint megnézhető videó, vagy elolvasható könyv egy kis könyvtár szekcióban, ahova nyugodtan beülhetsz és elmerülhetsz a weboldal tartalmában.
Teljesen más megoldásokra és teljesen más hozzáállásra is lesz majd szükség ahhoz, hogy ezeket a világokat majd meg lehessen alkotni.
Emellett több fontos kérdés is felmerül az immerzív weboldal kapcsán:
Ha nehéz most számodra elképzelni hogyan is működhetnek majd ezek a weboldalak, akkor két filmet- pontosabban egy filmet és egy mesét – tudok neked példának felhozni.
Az egyik a Ralph lezúzza a netet.
Az a világ, amit a mese megalkot, mint az internet maga, már valójában megfelel annak a világnak, ahová a jövőben mi magunk is virtuálisan beléphetnénk. Egy hatalmas tér rengeteg felfedezni valóval és a jelenleg használt weboldalak (pl.: Youtube, Twitter, Amazon) alternatív megoldásaival. Egyébként ebben a mesében a személyes kedvencem a Google kereső. :D
A másik a Ready Player One
Egy szuper virtuális világ, ahol a saját karakteredet építed és ami teljesen beszippant! Amellett, hogy nagyon látványos és nagyon széles a lehetőségek tárháza ebben a világban, a film foglalkozik a virtuális valóság és a valóság között kialakult szakadékkal is, ami szerintem zseniális.
Hiszen a nagy technológiai fejlődés hatalmas társadalmi felelősség is egyben. Sokan már most elszakadtak a való világtól (játékok, online karakterek stb.) egy virtuális – közel valós - alterego pedig ezt könnyen véglegesítheti is. Hol lesz vajon a határ a vitruális énünk és a valós között? Melyiket tartjuk majd az „igazinak”?
Fontos kérdések ezek, amik mellett nem sétálhatunk el, hiszen kisebb technológiai fejlesztések is okoztak már nagyobb károkat, mint hasznot.
Gondoljunk csak az Instagrammon először bevezetett végtelen görgetés lehetőségére. Abszolút jószándékú fejlesztés volt, annak érdekélben, hogy a felhasználói élményt javítsák. Hogy mi lett az eredmény? Amellett, hogy a felhasználói élmény valóban javult megemelkedett a tartalmak görgetésével töltött idő is. Nem 1 és nem 2 perccel, hanem órákkal! Persze ez a cég számára hasznos is lehet, hiszen használjuk az alkalmazást, azonban társadalmi szempontból problémás.
A végtelen görgetés ugyanis képes volt a képernyő elé ragasztani az embereket, megfeledkezve arról, hogy eddig mit is csináltak, vagy mit kellene csinálniuk. Görgetünk, hogy még több és még több tartalmat fogyasszunk el. Ki került a korlát, ami megállított minket és ami emlékeztetett, hogy mennyi időt is vesztegettünk már el a napból. Most már nincs ilyen gát és ezzel a hatással bizony a fejlesztők maguk sem számoltak.
Ezért a fenti kérdések talán még fontosabbak, hiszen a virtuális valóság bár egy fantasztikus lehetőség és fantasztikus élmény csak tudatos használat mellett fogja valóban az emberiség érdekeit szolgálni
A Lean UX Canvas egy egyszerű, de hatékony eszköz azon vállalatok számára, akik újak a UX területén és bizonytalanok, hogy hogyan és hol is kellene kezdeni a UX folyamatokat. A Lean UX Canvas Jeff...
Ha már közelítünk az év utolsó szakaszához, akkor éppen aktuális, hogy vessünk egy pillantást a jövő évi design trendekre. 😉 A mostani bejegyzésben 3 olyan trendet gyűjtöttem össze, ami szerintem új vagy izgalmas az...
©2023 - Viandt-Oláh Evelyn EV - inBalance Webdesign - Minden jog fenntartva!